Safari! - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Wikke Popken - WaarBenJij.nu Safari! - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Wikke Popken - WaarBenJij.nu

Safari!

Door: Wikke

Blijf op de hoogte en volg Wikke

01 Februari 2008 | Zuid-Afrika, Johannesburg

Dag lieve lezers,

We zitten hier geen dag stil, dus het is alweer tijd voor de volgende update. Eerst een beetje educatie!

Zuid-Afrika is een land van uitersten. Arme mensen zijn heel arm. Zij verdienen het minimun loon (minder dan 54 eurocent per uur) en wonen in bouwwerkjes die wij niet eens een schuur willen noemen.
Ze hebben natuurlijk geen geld voor een auto en het is heel normaal als zij twee uur moeten lopen naar hun werk. Het erge is misschien wel dat deze mensen veelal donker zijn.
De apartheid is veertien jaar geleden afgeschaft, maar de tekenen zijn nog lang niet verdwenen. Blanken rijden in mooie, relatief luxe auto's en de donkere mensen zitten in de zogenaamde zwarte taxi's (Black cab's).
Als ze dit al kunnen betalen. Anders lopen ze langs de snelweg en sommigen hebben een fiets (fietsen mag ook gewoon op de snelweg). Wie de vluchtstrook op wil moet dus uitkijken dat er niemand onder de auto komt.
Het is niet zo dat alle donkere mensen arm zijn, maar ik heb nog geen blanke langs de snelweg zien lopen.

Op de radio zijn spotjes op HIV tegen te gaan. Als je hier onveilig met iemand slaapt heb je 50% kans op het virus. Je snapt misschien hoeveel mensen er dan seropositief zijn....

Maar goed, er zijn natuurlijk ook leuke dingen in dit land. Het landschap is fantastisch. Heel uitgestrekt en veel groen. De mensen zijn allemaal heel hartelijk en in het verkeer kennen ze hier geen agressieve automobilisten. Heerlijk als je Nederland gewend bent. :) Ze rijden hier wel links, dus ik stap steeds aan de verkeerde kant in. Heel irritant, maar het begint te wennen. Daan heeft het links rijden al onder de knie, prima te doen.
Heel handig zijn de bordjes bij de stoplichten waar nog even staat aangegeven dat ROOD betekent STOPPEN en GROEN betekent dat je mag RIJDEN/LOPEN. Dat vergeet ik nu niet meer.

Nu is het tijd voor DE verhalen. Ik heb afgelopen maandag lekker in de zon geleden (gnagna) en even met paps en mams geshopt in een enorm winkelcentrum hier in de buurt. Daar een nieuwe spijkerbroek voor maar liefst dertig Rand op de kop getikt (voor de rekenwonders... 1 euro is elf Rand) en nog een paar leuke shirtjes en dergelijke.
Dinsdag zijn we naar een cultuur-historisch dorp geweest waar te zien is hoe de Zuid-Afrikanen vroeger leefden. Beetje amateuristisch maar zeer vermakelijk.
Woensdag hebben we een cursus 'olifant' gehad bij de Elephant Sanctuary. We moesten ze overal (nou ja, bijna overal dan) aanraken en met ze wandelen. Ondertussen natuurlijk heel goed opletten dat zo'n tientonner niet op je hakken gaat lopen. Ging eigenlijk best goed.
Na het ritje op de struisvogel op Curacao kon ik het nu niet nalaten om toch ook even op de olifant te klimmen. Mijn hoogtevrees is spontaan terug, maar het was helemaal top! Beetje spierpijn alleen... Olifanten hebben brede ruggetjes...
Gisteren hebben we gegolft en ben ik met Daan even heen en weer geweest naar Johannesburg. Lekker drie uur in de auto met dertig graden... In de file... Fantastisch!

Vandaag hebben we eindelijk maar toch een wildpark bezocht. Om vier uur ging de wekker vanmorgen en met onze ogen halfopen stapten we in de auto richting Pilanesberg.
Om half acht reden we tussen de wilde dieren. Giraffen, zebra's, leeuwen, cheetahs, olifanten, nijlpaarden, neushoorns, 300 verschillende soorten bambi's, gnoes, wilde zwijnen, prachtige vogels... we waren er live bij! Gigantisch zo'n park! De beesten leven daar dus gewoon in het wild, zonder de bemoeienis van de mens. Als mens ben je daar dus ook niet veilig, want als ze de kans krijgen..... In de auto blijven dus! Dat is best lastig als je foto's wil maken, maar ik ben de auto bijna niet uit geweest. :)

Geniet van de foto's!

Morgen gaan we een dagje zonnen en een beetje uitrusten.. Zondag een rit van zeven uur voor de boeg naar St. Lucia.. Is aan zee, Indische Ocean (veel haaien dus! :S). Het is daar nog warmer dan hier.... Pfff arme wij! Moeten daar acht dagen zitten!

Ik geef vrijdag trouwens voor het eerst in mijn (bijna) 22-jarig bestaan een tuinfeest op mijn verjaardag. Heb er altijd al van gedroomd om dat een keer te doen. Wie nog niets te doen heeft? Het is maar veertien uurtjes vliegen! :D Slaapplaats is mogelijk!

Tata!

Wikje

  • 01 Februari 2008 - 23:21

    Linda:

    Ik ben de eerste,, ik ben de eerste!! :D Om terug te komen op mijn vorige berichtje,, Ik ben NOG MEER JALOERS!! Wat hadden we nou afgesproken wik? Je zou het HEEEEL erg naar je zin hebben,, maar je zou andere mensen (en zeker mij niet!) jaloers maken,!

    Maar van de andere kant.......... Je laat me wel meegenieten! ;) Ook lief toch!

    Doe de groetjes aan je paps, mams, en Daan. Geniet er lekker van, en ik verwacht uiteraard nog meer ansichtkaartjes! :D Tot je volgende update!

    xx liefs Lin

  • 02 Februari 2008 - 00:19

    Jurjen:

    Nou en Linda is niet de enigste die jaloers is... tering wat een mooie foto's!Maareuh tuinfeest voor je verjaardag????? Hier in NL is het lang 30graden hoor!!!
    Nou groeten aan de rest van de fam.!!!!!!
    en vermaak je nog wat!
    En net als linda verwacht ook ik een kaartje!
    9444xb h'akk 2 te g

  • 02 Februari 2008 - 00:19

    Jurjen:

    ben dan wel geen 1e... maar wel 2e en 3e hihihi

  • 02 Februari 2008 - 03:01

    Antal:

    Wow.... Wik wat mooi is het daarrrr...
    Helemaal onder de indruk :)
    Ennuh als je nog een beetje ruimte over hebt in die koffer :) doe mij dan ook een paar van die goedkope shirtjes...
    Geniet der van meis!

    Dikke (K) Antal

  • 02 Februari 2008 - 12:27

    Nienke:

    Hebben ze daar aids???

  • 02 Februari 2008 - 14:12

    Wes:

    Sorry dat dit me opviel maar jeeesus werk is aan je swing meid! Echt als je een Hole in the One wil slaan moet je echt beter je knie stilhouden... We putten er 1tje als je terug bent ;-)

    Hehe gekkigheid. Ziet er top uit!! Denk dat ik je tuinfeestje ga missen (SUPRISE) maar kan niet wachten tot de 14/15e!!!!!

    Zie je snel en veel plezier nog verder.

    (K)

  • 02 Februari 2008 - 16:40

    Lydia:

    hai
    Anda en Harrie wat hebben jullie een mooi huisje daar. De foto.s zijn prachtig.Ik zie er naar uit om meer te bekijken. Jullie hebben wat gemist hier SNEEUW.Het is al wel weer weg maar toch.

    Groetjes uit grunn.

  • 03 Februari 2008 - 13:38

    Jan:

    Moi,
    Ziet er harstikke gaaf uut

    groet'n uut az'n

  • 03 Februari 2008 - 19:44

    Geesje En Harrie:

    Hoezo ...... geen apen???? jammer hoor...
    Is m n vriendje Harrie helemaal alleen...
    Gelukkig heeft hij jullie ....
    Zeg doe voorzichtig aan met die draken???? o nee haaien ...
    en alvast een mooi tuinfeest toegewenst daar aan de kust...

    ALWEER EEN GRATIS TIP VAN HARRIE H.....
    Koop een hengeltje voor pappa want vis is ook lekker op de barbeque.
    Haaibaai???

    HUG Harrie en Geesje

  • 04 Februari 2008 - 07:49

    Nikki:

    Erg goede foto's Wik ! Ik kom op je verjaardag, maar dan gewoon in Groningen ;) !

    Ik ben net terug uit Parijs en begin morgen aan mijn baan. Erg spannend. Daarnaast houd ik jouw verhaaltjes goed in de gaten! Tot snel en maak er nog wat van..

  • 07 Februari 2008 - 13:37

    Petronella:

    Wauw wat geweldig!

    Jij komt op plaatsen waar wij alleen maar van kunnen dromen!

    Hoe doe je dat? Je hebt toch ongeveer net zo veel liquide middelen als ik? Ongeveer niets! Wijd me in alsjeblieft! Ik wil dat ook :)

    Ontzettend veel plezier daar schat!

    Liefs Peet

  • 08 Februari 2008 - 06:37

    Lucie:

    Hoi Wikke, gefeliciteerd met je verjaardag!!!!!!!!! 22 wowwww
    Heel veel plezier verder met z'n allen in Zuid-Afrika en een dikke kus van ons allemaal.
    "De Blommetjes"

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Johannesburg

Wikke

Met pap en mam op bezoek bij broerlief in Zuid-Afrika.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 194
Totaal aantal bezoekers 23985

Voorgaande reizen:

01 Juli 2012 - 15 April 2013

Wikke op wereldreis

23 Januari 2008 - 13 Februari 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: